donderdag 14 december 2006

DAB in de auto, en de zoektocht naar antennes.

Het JVC DAB-doosje is binnen, simpel aan te sluiten via de cd-wisselaaraansluiting. Mijn radio kan dat aan volgens de specificaties, en dat zal ook wel goedkomen. Maar dan opzoek naar een antenne. Gewoon aansluiten op de bestaande antenne? Maar natuurlijk niet! DAB heeft andere frequenties dan de analoge omroepband. DAB zit op band III (174-230 MHz), Nederland heeft blok 12c (227,36 MHz) in gebruik. Ook de L-band (1452-1492 MHz)is mogelijk, maar heeft een minder bereik en is dus eigenlijk voor lokaal, streek en regionaal. De L-band wordt naar mijn weten nog niet in Nederland gebruikt.
Met dit wetende dus op zoek naar een antenne. Wel een combi-antenne, om zo AM, FM en DAB uit 1 antenne te halen. Geen probleem, die bestaan. Maar het het model. Op mijn Fordje zit de antenne voor op het dak, bij modernere auto's meestal achterop een stoer 16V modelletje. En laat nu de enige modelletjes die een DAB of een combi-antenne zijn, die 16V modelletjes zijn.
Dus nu een gat boren achterin? Kan. En de antenne voorin dan? Misschien zo'n haaievin inzetten voor GSM en GPS, want een combi-antenne voor AM, FM, GPS, GSM (tot zover heb ik het in 1 antenne gevonden) en DAB is er niet.

Tijdens het maken van deze post zat ik nog eens wat te zoeken. Ik wist dat Blaupunkt haaievinnen had, in ieder geval begin 2007 zou gaan leveren. In dit persbericht staat een haaievinantenne die dit allemaal wel kan. Alleen vind ik 214 euro wel een heel bedrag voor een antenne, zeker bij een radio van 300 euro. Maar goed, een Hirschmann AM/FM/DAB-antenne kost ook 150 euro.

Geen opmerkingen: